keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Iloisia labratuloksia

Kävin aamulla labrassa, ja iltapäivällä puhelin piipitti ensimmäisiä tuloksia. Oikeastaan odotin ainoastaan kolesterolilukemia, ne vähän jännittivät. Pahimmillaan kokonaiskolesterolini on ollut 6.4 vuonna 2006, ja trigly peräti 4 jotain vielä vuosi sitten. Ja hyvä kolesteroli aina alakanttiin. Olin niin iloinen, kun sain tulokseni, jossa kokonaiskolesteroli oli 4.7, ja kaikki osaset olivat kohdillaan myös, ei liian korkeita eikä matalia mikään! Kasvisruokavalio on muuttanut kolesteroliarvojani merkittävästi.

Jotenkin tulin hirmuisen iloiseksi näistä tuloksista. Tuli semmoinen tunne, että olen minä kuitenkin ainakin jyvällä siitä, kuinka syödä, ja jotain olen onnistunut jo tekemäänkin oikein. Uskoni siihen, että pystyn itse vaikuttamaan terveyteeni ja vointiini, vahvistui. Etten olekaan pelkästään luuseri, joka syö kaiken minkä kiinni saa, välittämättä mistään.

Olen siis pyrkinyt tämän vuoden aikana aktiivisesti ruokavaliotani terveellistämään jo aikaisemmin, vaikka en laihduttavaksi sitä olekaan kyennyt saamaan. Tämä onkin mielestäni tärkeä oivaltaa, että terveellinen ei tarkoita pelkästään laihduttavaa. Olen joiltakin lähimmiltä ihmisiltä saanut osakseni vähän ihmettelyä kasvissyöntiini liittyen, niin kuin että "mitä järkeä, kun et edes laihdu". Nyt tiedän, että olen tehnyt jotakin hyvin ja löytänyt sen tavan syödä, joka sopii minulle. Siis siltä osin että kolesteroli on tykännyt, toki kovasti on tavoitetta sen suhteen että saisi painonkin tykkäämään ja putoamaan!

3 kommenttia:

  1. Upeaa! Olet hienosti onnistunut muuttamaan syömisiä terveellisempään suuntaan. Hatunnosto kasvisruokavaliosta! Minulla on mietintämyssyssä kasvisruokavalio, mutta toistaiseksi olen kokenut sen vaikeaksi. Olen laiska laittamaan ruokaa, ja kasvisruokavaliolla joutuisin opettelemaan ihan uusia ruokalajeja. Eettisesti kyllä kovasti haluaisin kasvissyöjäksi ryhtyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rohkaisen opettelemaan kasvisruokien tekemistä. Minäkin aloitin siten, että ensin jätin vain punaisen lihan pois, sitten tuumin ettei kanaakaan tarvi kun on soijatuotteet, ja nykyisellään syön siis kalaa toisinaan, lähinnä siksi että on jotain helppoa ehdotettavaa kun menen esim. äitini luo kylään!
      Mutta siis, se ei ole niin vaikeaa kuin ehkä voi tuntua. Kannattaa selailla ja lueskella kasviskeittokirjoja selailla kasvisruokablogeja, niitä on vaikka mitä älyttömän ihania. Ja nämä korjaantumiset labratuloksissa kyllä todellakin kannustavat jatkamaan tällä tiellä, vaikka oikeasti olin ennen oikein todellinen lihansyöjä, joka rakasti kunnon pihviä mediumina! Nyt olen rakastunut kasviksiin ja erilaisiin kaura-. soija- ym. valmisteisiin. Ja vaikka se ei ole minua laihduttanut (kasvisruokaakin kun voi helposti syödä ihan liikaa :P ) niin muuta hyvää se on kyllä tehnyt.

      Poista
  2. Onko oikeasti vielä noin juntteja ihmisiä, jotka eivät keksi muita syitä kasvisruokavaliolle kuin että se voisi laihduttaa?! :O

    VastaaPoista

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)