tiistai 8. lokakuuta 2013

Ison naisen pukeutuminen


Katsoin tuossa nuo omat kuvani, jotka otettiin kuukausi sitten mieheni kanssa blogia varten. Tai ehkä paremminkin sitä varten, että sitten jatkossa on jotain mihin verrata, kun toivottavasti reilusti pienenen. Jotenkin en millään käsitä että minä olen niissä kuvissa. Vaikka tiedän, että tällä painolla minun on pakko olla todella LIHAVA, ja näenhän minä sen peilistäkin, niin silti on vaikea käsittää, että esim. takaa näytän tuolta. Jotenkin olen onnistunut itseäni sumuttamaan kyllä tässä asiassa pahan kerran. Ja miestänikin! Hän oli kuvista ihmeissään myös. Sanoi ettei ollenkaan ole huomannut että näyttäisin tuolta. Pitäisikö uskoa?



 Ehkä minä tosiaan en näytä aina tuolta. Ja syy lienee pukeutuminen. Moni reilusti ylipainoinen bloggaaja on kirjoittanut vaatepulmistaan, siitä ettei vaatteita löydy tai ei ole kiinnostusta niitä etsiäkään. Että vaatteet ovat pelkkiä säkkejä ja valikoimat huonoja. Minulla ongelma on toisinpäin! Löytäisin vaatteita vaikka kuinka paljon, ja olen aivan heikkona uusiin vaatteisiin. Enkä pelkää pukeutua näyttäviinkään vaatteisiin. Vaikka lempivärini on koosta huolimatta ollut aina musta, uskallan pukeutua vaikkapa pikkumustaan ja punaisiin sukkahousuihin. Tosin noita kuvia katsoessani tulee kyllä mieleen, että kannattaisi ehkä olla uskaltamatta... No se oli ääriesimerkki, pikkumusta. Mutta kuitenkin todellinen esimerkki viime vuoden pikkujouluajalta.

Minulla on nämä punaisena...
Käytän korkeita korkoja, isoja koruja, päivittäin meikkiä, avaria kaula-aukkoja, naisellisia vaatteita. Kuvittelen olevani naisellinen nainen, koostani huolimatta (ja oikeasti en haluaisi sanoa tuota "koostani
huolimatta" ). En ole suostunut harmaaksi tai näkymättämäksi. Ja olen kyllä saanut palautettakin siitä, ihan positiivista siis. Ja kaikki läheiseni tietävät, että minua ei pitäisi päästää tiettyihin kauppoihin ollenkaan, kun aina jotain olisi tarttumassa mukaan. Ja että kengät ovat yksi heikkouteni.

Se miksi tästä nyt aloin kirjoittaa, johtuu parista syystä. Toisaalta kuten aluksi sanoin, minua hiukan hämmentää nuo omat kuvani, enkä tiedä miten niihin pitäisi suhtautua.. Tulee mieleen että pitäisi peitellä ainakin itseni paremmin, ettei kanssaihmisten silmiin satu! Mutta toisaalta samaan hengenvetoon, en millään haluaisi suostua siihen, että ison naisen pitäisi itsensä jotenkin peitellä. Haluaisin kannustaa naisia olemaan naisia koosta riippumatta. Pukeutumaan naisellisesti ja niin edelleen. Olemaan rohkeasti näyttäviäkin. Kantamaan itsensä häpeilemättä. Vaikkei se aina olekaan helppoa.

Kun nyt vaatteista kirjoitin, niin kerron lempikauppani. Olen kyllä löytänyt aina vaatteita noista yleisimmistä ketjuistakin, Lindex, Kappahl, H&M, Seppälä. Mutta uusi ehdoton suosikkikauppani on Zizzi, joka nykyään myös asuinpaikkakunnallani on. Zizzi edustaa juuri sitä näkemystä, että isokin nainen saa pukeutua näyttävästi ja upeasti, olla rohkeasti nainen. Ja voi miten ihana on käydä kaupassa, jossa lähtökohtaisesti kaikki vaatteet mahtuvat päälle (ellei oma koko ole loppunut!), ja kaikki vaatteet on suorastaan suunniteltu kaltaisilleni naisille. Suosittelen käymään joskus tuollaisessa kaupassa, vaikkei olisi aikomusta mitään ostaakaan. Se on jotenkin ihanan vapauttava kokemus. Vaikka sitten aikomus ja vakaa pyrkimys olisikin pienempään kokoon. Se tunne, ettei ole vaatteiden vuoksi ainakaan pakko pienentyä, se tuntuu hyvälle ja vähentää ainakin itselläni niitä paineita, joita kyllä laihtumisen suuntaan muutenkin on.

Ihanan turhamaisena lopetuksena minun on pakko kuitenkin tunnustaa, että tuskin maltan odottaa sitä, että vaatekaappini sisältö alkaa olla liian isoa, ja pääsen hankkimaan uusia vaatteita! Toistaiseksi täytyy kuitenkin myöntää, että vaatetta kyllä löytyy aika pitkäänkin, sen verran moni vaate on jäänyt kaapinperälle siksi että hiukan liian pieni on ollut. Mutta mukavaa se löytömatkailu omaankin kappiin on, kun vähän tästä keventyy. :)

4 kommenttia:

  1. Zizzi on todella ihana kauppa. Olen ostanut sieltä muutamat täydellisesti istuvat farkut. KappAhlista olen ostanut paljon isoja farkkukokoja, mutta niissä lantio ja vyötärö on yksi leveä putki. Eiväthän sellaiset housut pysy jalassa, vaan valuvat koko ajan alaspäin. Niitä on sitten koko ajan nosteltava ylös, ja se näyttää varmaan kanssaihmisistä melko kamalalta. Zizzin farkuissa on enemmän hintaa, mutta niin on sitten laatuakin. Zizzin farkut pysyy hyvin jalassa, ja näyttää yllättävän hyvältä!

    Kävin eilen KappAhlissa ja löysin 25 eurolla kivan puseron. Minulle mahtui koko 48/50. Puoli vuotta sitten mahduin hädin tuskin numeroon 56. Mulla tarttee puserossa olla aina hieman väljyyttä. En oikein osaa käyttää mitään tyköistuvaa. Tyköistuvassa näytän omasta mielestäni aivan hirveältä, ja sitten vielä vaate ahdistaa.

    Kannatan naisellisuuden esille tuomista kiloista huolimatta! Itse yritän opetella siihen pikku hiljaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, kiva kuulla Zizzin farkuista, itse en ole jotenkin vielä rohjennut "alavartalon" vaatteita sieltä pahemmin katsomaan. Tai no yhden farkkuhameen ostin juuri alesta, ja semmoiset siistit ohuet leggingsit. Mutta siis oikein housuja en ole rohjennut kokeilla.. Epäilen mahtavatko reisistä mahtua. Oletko mitä mieltä housujen koosta, ovatko niukkaa vai väljää mitoitusta?

      Ihanaa tuo vaatekokojen pieneneminen sulla, onnittelut siitä! :)

      Poista
  2. Zizzin farkut on väljää mitoitusta. Viimeksi ostin sieltä farkut helmikuussa, jolloin olin pulleimmillani. Mulla on eriparikroppa, eli yläosa on aina suurempi ja alaosa sitten kokoa pienempi. Yläosa oli tuolloin 56, ja alaosaan pyysin farkut kokoa 54. Myyjä tuli katsomaan, kun farkut olivat päälläni ja oli sitä mieltä, että ne ovat isot! Hän haki kokoa pienempää, ja ne soljahtivat jalkaan oikein mallikkaasti. Farkkumalleja on Zizzissä useita; on löysempää mallia ja tiukempaa mallia. Materiaaleissa on myös mukavaa strechiä, joka venyy vielä tarpeen mukaan. Zizzissä on ihanaa, kun myyjä etsii sopivat koot. Itse tuskastun aina, kun on ihan väärät mallit ja koot sovituskopissa, ja sitten joutuu pukemaan ja hakemaan uusia sovitettavia. Zizzissä vaan sovittelet, ja myyjä tuo tarvittaessa toisia malleja ja muita kokoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, kiitos, hyvä tietää. Eilen tuli muuten puhelimeen viesti, että Zizzillä alkaa tänään mid-season-ale, joutuukohan siellä käymään?! Alennnukset jopa -70%.

      Poista

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)