tiistai 4. maaliskuuta 2014

Pyrkimystä parempaan syömiseen

Tänään on parempi päivä. Eilinen paastopäivä sujui hyvin ja sain ystävänkin kylään, joten piristyin iltaa kohti. Tänä aamuna vaaka kertoi, ettei paino ole noussut, vaan ehkä parisataa grammaa pudonnutkin viime viikosta. Eiköhän tämä tästä taas. Viikonloppuna on kyllä taas luvassa kaikenlaista tavallisuudesta poikkeavaa syömistä ja juomista, mutta miksi murehtia mukavia asioita ja tapahtumia? Viimeistään laihdutusleikkauksen jälkeen ne viikonloputkin väkisin "siistiytyvät".

Vaikka en ole nyt juuri saanut painoa putoamaan, olen kyllä pyrkinyt parempaan syömiseen aktiivisesti. Ja tässä kohtaa se ei nyt ole ollut vain mahdollisimman vähään syömiseen tosiaankaan. Vaan laadukkaaseen ja ravinteikkaaseen syömiseen. Olen käyttänyt Kiloklubin ruokapäiväkirjaa hyväkseni ja tutkaillut mitä saan ruuastani ja kuinka paljon. Olen miettinyt paljon sitä, että jos leikkaukseen pääsen, niin sen jälkeen todellinen haaste on se, kuinka pienestä ruokamäärästä saan kaiken tarpeellisen. Ja sitä olen alkanut opettelemaan. Olen miettinyt mitä voi ja kannattaa syödä välipalaksi, että se ei pelkästään anna energiaa, vaan mahdollisimman paljon muutakin hyvää.

Proteiinin saanti on omalla tavallaan haastavaa kasvisyöjälle. Kun syön paljon, siis kalorimääräisesti paljon, saan sinne kyllä proteiiniakin ujutettua hyvin, etenkin pääaterioille. Mutta huomaan, että vähemmällä syömisellä sitä pitää kyllä vähän miettiä. Helposti söisin välipalaksi hedelmiä, mitkä tietenkin sinänsä ovat ok, mutta leikkauksen jälkeen ne eivät yksistään oikein ehkä riitäkään. Nimenomaan ainakaan minulla, kun olen kasvisyöjä. Sitä proteiinia pitäisi saada vähän joka aterialla melkein. Olenkin lisännyt nyt ruokavaliooni maitotuotteita aika reilusti. Tai no, reilusti ja reilusti, mutta edelliseen lähes nollaan verrattuna. Aamuisin olen juonut pienen smoothien hedelmistä ja ab-piimästä (tulee muuten hyvää!), mustikkajauheesta ja kauraleseistä. Välipalaksi ja/tai iltapalaksi olen syönyt rahkaa ja hedelmiä. Rahkasta joskus nuorena söin itseni irti, mutta olen löytänyt sen nyt uudelleen. Olen tutkaillut leipiä ja huomannut, että esim. kaurajälkiuunileivässä on proteiinia 8g/100g. Olen suunnitellut erilaisia tahnoja ja levitteitä kikherneistä ja pavuista, jotka sisältävät proteiinin lisäksi myös hyviä rarsvoja. Olen siis uudenlaista ruokavalion laadun parantelua harrastanut tässä parin viikon aikana. Ja nimenomaan sitä silmällä pitäen, että ruokamäärät tässä jossain vaiheessa tulevat mahdollisesti pienenemään reilusti. Valmistaudun siis leikkaukseen.

Olen vähän harjoitellut juomisasiaakin, vaikka ravitsemusterapeutti sanoi ettei tarvi vielä. Olen kokeillut syömistä ilman juotavaa, ja huomannut erinäisiä asioita. Ruoka pitää pureskella paljon huolellisemmin, jos ei juo samalla. Ja huolellinen pureskelu saa aikaan sen, että aikaa menee enemmän, ja jotenkin ei sitten tulekaan syötyä niin paljon. Tämä oli aika iso oivallus. Minä olen ollut kova ruokajuoman juoja. Olen saattanut juoda litrankin ruuan kanssa! Ja se runsas juominen helpottaa ahmimista. Kamalaa. En edes haluaisi sanoa sitä, mutta niin se on. Vaikka varsinkin veden juominen siis onkin muuten hyvä asia, niin minun ehkä olisi hyvä sitä aterian yhteydessä tapahtuvaa juomista jo nyt vähentää. Tai olen kyllä tainnut sen jo tehdäkin.

Noh, tässä aatoksiani tällä kertaa. Mukavaa viikkoa lukijoilleni! :)

3 kommenttia:

  1. Mäkin olen kasvissyöjä lihavuusleikattu eikä proteiininsaanti oo sen vaikeempaa kuin lihansyöjilläkään. Etenkään, jos käyttäisin maitotuotteita. Kun tietää mitä tekee, kuten varmasti tiedät, niin proteiininsaannista ei tule ongelmaa. Pelkät hedelmät ovat kyllä vähän heikko välipala niin liha- kuin kasvisruokalijallekin, jos on leikattu, mutta kyllä minäkin olen niitä syönyt, kun ovat niin hyviä eivätkä ole tietenkään mitään karkkia.

    Käytätkö muuten tofua tai seitania? Niissä on enemmän proteiinia kuin pavuissa. Soijarouhe, siemenet, pähkinät jne, ainakin kokeilemisen arvoisia :)

    VastaaPoista
  2. Ahaa, kiva kuulla että on leikattuja kasvissyöjiä. Tofua, seitania, soijaa erilaisissa muodoissa, niitä käytän kyllä. Myös tempeä joskus. Mutta nämä ovat kuitenkin semmoisia, että maks yhdellä aterialla päivässä, eikä joka päivä. Eli siksi tavallaan minun pitää miettiä sitä jokapäiväistä arkisyömistä ja niitä helppoja välipaloja myös. Teen itse täysjyvävehnästä leipää, johon laitan siemeniä PALJON, niin että koostumuskin vähän kärsii, ja pähkinöitä tulee usein lisäiltyä myös. Eli kyllä periaatteessa asian pitäisi hoitua, mutta lähinnä noita välipala-asioita pitää miettiä. Jos nyt yleensäkään rohkenen mihinkään leikkaukseen, tänään alkoi hirvittää kovasti. Josko lukaiset juuri kirjoittamani päivityksen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä piti mainita kerrassaan mainio Quorn, joka on sieniproteiinista tehty valmiste, pakasteesta löytyy monessa muodossa. Mutta sitä lähinnä viikonloppuisin tulee syötyä ikäänkuin "parempana" ateriana.

      Poista

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)