tiistai 4. maaliskuuta 2014

Kysymys lihavuusleikatuille

Tänään kuulin hiukan huolestuttavan asian. Että lihavuusleikkauksen jälkeen monet lääkket eivät olekaan sallittuja. Ja erityisesti tulehduskipulääkkeet ovat ongelmallisia. Vähän oli vaikeuksia paljon löytää aiheesta tietoa, mutta sen verran löysin, että tämmöisiä ohjeita tosiaan ihmiset ovat saaneet. Tämä vähän minua nyt huolestuttaa. Joudun syömään kipulääkkeitä aika paljon. Ja nimenomaan tulehduskipulääkkeitä, myös sen tulehdusta poistavan vaikutuksen vuoksi (reumasairaus taustalla). Onko kellään kokemusta näistä? Kuinka ehdottomia kieltoja on tullut, onko joku käyttänyt silti jne?

Pelko leikkausta kohtaan alkoi tänään uudestaan, kun juttelin yhden tuttavani kanssa, joka on itse lääkäri. Hänen näkemyksensä oli hiukan synkkä, ja perustui ihan kokemukseen. Monenlaisia ongelmia syömisen ja olemisen suhteen, ja erityisesti lääkkeiden suhteen. Uudelleen tuli olo, että enkö minä nyt oikeasti pärjäisi ilman leikkausta... Lupasi hankkia minulle tietoa hypnoosista, uskoi että hyvä hypnoterapeutti voisi saada tavallaan aikaan sen, että minut voitaisiin ikäänkuin uudelleenohjelmoida, ja saada uskomaan että leikkaus on tehty ja toteuttaisin elämää sitten niin. Hm. Voisipa se olla niin helppoa.

Voi itku. Ärsyttävää. Mistä sen voisikin tietää, kuinka minun elimistöni kaikkeen reagoi? Kuinka se sopeutuu leikkauksen jälkeen ja mitä ongelmia terveyden kanssa on tulossa jatkossa? Ei voi tietää ei.

12 kommenttia:

  1. Noista on ihan hirveästi eri ohjeistuksia annettu ihmisille. Minulta ei kielletty mitään tulehduskipulääkkeitä eikä muitakaan lääkkeitä. Sit olen kuullut ehdottomasta kiellosta, ja sellaisesta, että silloin tällöin voi ottaa, jos samalla ottaa vatsansuojalääkkeen.

    VastaaPoista
  2. Ja mä olen käyttänyt ongelmitta silloin tällöin päänsärkyyn, ilman vatsansuojalääkettä.

    VastaaPoista
  3. Mutta kyllä mä kokeilisin ensin hypnoosia. Itse asiassa tänään aiemmin mietin, että olisi pitänyt sitä vielä kokeilla ennen leikkauspäätöstä. Mutta silloin ei tainnut tulla edes mieleen koko homma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, aika vähän siitä hypnoosista loppujenlopuksi puhutaan tässä yhteydessä. Ei minulle ainakaan kukaan ole sitä suositellut mitenkään, tämä tuttavani otti puheeksi vasta. Selvittelen asiaa ja harkitsen, kerron täällä kun jotain tiedän lisää..

      Poista
  4. Kirjoitin sinulle kilometrin pituisen kommentin ja se hävisi jonnekkin bittiavaruuteen voi ei..........

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei!!! :((( Kannattaisi melkein aina kopioida ensin teksti ennen kuin sitä alkaa lähettää, varmuuden vuoksi. Kumpa jaksaisit kirjoittaa uudelleen?!

      Poista
  5. Jos sulla on jatkuvia lääkityksiä, muitakin kuin verenpaine- ja diabetes, jotka yleensä vähenee/jää pois leikkuun jälkeen "luonnostaan", niin ehkä asiaa on syytä harkita vakavasti, koska tässä leikkauksessahan aiheutetaan imeytymishäiriö, lääkkeiden imeytyminenkään ei ole leikkauksen jälkeen taattua. Tiedän, että esim. vaikeahoitoinen epilepsia on este leikkaukselle, ja myöskään erinäisiä psyyken lääkityksiä käyttävien leikkauksia ei suositella. Mulla ei ollut kuin verenpainelääkitys, ja se jäi jo ½v ennen leikkausta laihtumisen johduosta pois. Mä oon niiden onnellisten joukossa, joilla on kaikki mennyt ihan tosi hyvin, mutta paljon on niitäkin, kenellä on ollut monenlaisia vaikeuksia. Leikkaus on AINA se viimeinen keino, sitä mieltä olen.

    -matamiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mulla ole semmoisia "kovia" lääkkeitä käytössä, mutta kipulääkkeitä kyllä. En ole täällä kauheasti taudistani kirjoittanut mitään, mutta tulehduksellinen reumasairaus mulla on. Ja tulehduskipulääkkeitä menee aika paljon. Vaikka eivät ne edes auta oikeastaan. Perusreumalääkitys on, ja kortisonia joudun syömään jatkuvasti pienellä annoksella. Ajattelinkin, että seuraavassa reumakontrollissa otan nämä asiat puheeksi lääkärini kanssa. Migreenilääkkeitä menee myös paljon, triptaaneja. Muita mulla ei ole, ei noita lihavuuden liitännäissairauksiin käytettäviä lääkkeitä esim. Mua alkoi se vähän hirvittämään, että vaikka nyt näillä lääkkeillä ei tulisikaan ongelmaa, niin entä sitten tulevaisuudessa? Eihän kukaan voi tietää etteikö jatkossa voisi tulla vaivoja ja sairauksia, joiden lääkehoito sitten saattaisi olla ongelmallista leikkauksen vuoksi. Kovasti on miettimistä tässä kyllä.

      Poista
  6. Minä olin itse asiassa unohtanut kokonaan, ettei tulehduskipulääkkeitä saisi syödä!! Niinhän minullekin tosiaan sanottiin! En niitä kyllä mitenkään säännöllisesti ota, mutta esimerkiksi flunssan aikaan olen kyllä ottanut pari buranaa ja joskus muuhunkin satunnaiseen särkyyn... En ole huomannut mitään ongelmaa, en tosin edes tiedä, mitä se saattaa aiheuttaa...

    En ole katunut leikkausta hetkeäkään, mutta aina tietysti kannattaa kokeilla muut keinot ensin. Ainoa asia, mikä hiukan aiheuttaa hankaluuksia on vesi, mutta vain koska unohdan juoda säännöllisesti.

    VastaaPoista
  7. Niinkuin aikaisemmin sanoin,katosi se minun kommenttini jonnekkin joten kerron tiivistetysti ajatuksia siitä. Eli Facebookissa on kaksikin ryhmää jossa on leikattuja ja sitä aikovia tai sinne meneviä. Siellä on puhuttu paljon myös noista särkylääkkeistä eri sairauksien yhteydessä. Monelle on neuvottu vaihtamaan tosiaankin tulehduskipulääkkeitä esim.panacodiin ja kaikille on yleensäkin löydetty kyllä joku ratkaisu tilanteeseen. Eiväthän esim.Burana ( ibuprofeiini ) ym.ole muutenkaan vatsalle suositeltavia kipulääkkeitä vaan mieluummin paracetamol-pohjaiset lääkkeet. Laihtuahan voi monella tapaa, myös hypnoosin avulla. Mutta monesti unohdetaan leikkauksen eräs olennainen seikka jota ei ilman leikkausta saavuteta, eli se että leikkaus muuttaa myös esim.haiman ja sapen ja eräiden entsyymien toimintaa samoin kuin eräiden hormonien myös ja sillä on suoraa vaikutusta aivotasolla esim.kylläisyyden tunteeseen ym.Haiman toiminnan muutokset parantavat yleensä diabeteksen. Minäkin pääsin kokonaan eroon insuliinihoitoisesta erittäin vaikeasta diabeteksestä ja nyt juuri minulta on lopetettu verenpainelääkitys ja monia muitakin lääkkeitä on vähennetty tai lopetettu kokonaan. Itse olen todella kiitollinen leikkauksesta enkä kadu sitä hetkeäkään. Ilman sitä en usko että olisin ikinä päässyt tällaisiin tuloksiin ja varsinkaan että paino olisi pysynyt alhaalla. Tuosta diabeteksestä vielä sen verran että olen aikaisemmin laihduttanut itse -40kg ja -50kg ja muita pienempiä määriä, mutta silti silloin ei diabetes parantunut. Nuo Facebook ryhmät ovat todella mukavia, sieltä saa ainakin paljon vertaistukea ja vastauksen tai mielipiteen moneen mieltä askarruttavaan kysymykseen. Ne ovat 1) https://www.facebook.com/groups/325320384206707/ ja 2) https://www.facebook.com/groups/200921013376732/ Minulle muuten lääkäri neuvoi silloin sairaalassa heti leikkauksen jälkeen että kaikki tablettimuotoiset lääkkeet piti murskata ja kapselimuotoiset avata muutaman viikon ajan leikkauksen jälkeen,enkä minä ainakaan saanut niistä mitään vatsaoireita. Voin kyllä suositella leikkausta erittäin lämpimästi. Mutta en halua tietenkään tyrkyttää sitä kenellekkään. :) Minulla muuten ei hypnoosikaan auttanut...tai paremminkin koko hypnoositoituminen ei oikein onnistunut :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tästä. Tämä on nyt semmoinen asia, jota minun pitää miettiä itsekseni ja lääkärin kanssa paljon. Minulle ei ehkä voi tehdä tuota leikkausta, koska joudun myös syömään kortisonia mahdollisesti loppuelämäni tablettina. Ja se ei pikkumahalle ehkä sovi. Ja vaikka Buranat sun muut ei ole mahalle hyväksi muutenkaan, niin minä todella saatan joutua syömään pitkinä kuureina tulehduskipulääkkeitä. Yritän tässä kirjoitella ihan blogitekstiä joku päivä ja kerron enemmän. Hienoa että sinulla on mennyt noin hyvin, varmasti oli oikea ratkaisu tuo leikkaus. Kumpa minullekin löytyisi minulle paras ratkaisu.

      Poista
  8. Tuolla Facebookissa joiden osoitteet sulle laitoin, taitaa vieläkin olla ihan etusivulla se kirjoitus jossa puhuvat noista lääkkeistä. Siellä on monta reumatyyppisestä vaivasta kärsivää joilla myös on kortisoni ja tulehduskipulääkitys.Oletko muuten tutustunut Suomen lihavuusleikattujen, LILE ry sivuihin niin netissä kuin Facessakin. Sielläkin on paljon tietoa ja kokemuksia. Mutta on todella hienoa että pohdit asioita kunnolla ja mietit itse juuri sinulle parhaan vaihtoehdon :) Itse tiedän omalta kohdaltani sen että ilman leikkaustakin saisin painoa pois, mutta en näin paljon, eikä se pysyisi pois. Tiedän sen koska olen ruoka-addikti ja himojen taltuttaminen niin vaikeaa. Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle :) <3

    VastaaPoista

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)