torstai 16. huhtikuuta 2015

Mun paino ei tipu

Mä oon täydellisen jumissa. Paino käväisi alimmassa lukemassa pari viikkoa sitten, ja sen jälkeen se on ollut puolesta kilostan-kiloon enemmän, tein mitä hyvänsä. Söin sitten enemmän tai vähemmän, toimi maha hyvin tai huonosti, liikuin tai olin liikkumatta. Eli sitä yksittäistä alhaisempaa lukemaa kun en ota huomioon, olen taas kuukauden ollut ihan samassa painossa. Kyllä se vähän ärsyttää.

Minä tiedän, että tällä syömisellä pitäisi laihtua. Tiedän senkin, että välillä syön turhan paljon kalorimääräisesti, yksittäisellä aterialla tai yksittäisenä päivänä. Mutta en missään tapauksessa niin paljon, että sen pitäisi pysäyttää painon putoaminen kokonaan! Ja olenhan minä sitäkin kokeillut, että syön selkeästi vähemmän, eikä se paino putoa silläkään.

Olen juuri nyt pitänyt kolmena päivänä ruokapäiväkirjaa ravitsemusterapeutille menoa varten. Siihen on vielä aikaa melkein kuukausi, mutta halusin sen pitää jo nyt. Syöminen näyttää paperilla aika hyvältä, ja kyllähän se minusta tuntuukin aika hyvälle. Kun vain paino suostuisi taas edes pikkuisen alemmalle tasolle!!!

Välillä mieleen on tullut semmoinenkin vaihtoehto, että pitäisikö minun oikeasti olla jollain pussikuurilla viikko, että saisin painon taas liikahtamaan alaspäin! Mutta en minä tässä vaiheessa ainakaan haluaisi semmoiseen alkaa. En todellakaan. Minusta tuntuu, että minun syömiseni sujuu ensimmäistä kertaa elämässä sillä tavalla melko kivuttomasti, että pystyn syömään järkevästi, sekä määrän että laadun suhteen, ilman että se vaatii kovaa ponnistelua tai kieltäytymisiä. Se tuntuu hyvälle, enkä haluaisi sotkea sitä systeemiä, ja pelkään että jos alkaisin nyt pitämään jotain pussikuureja, joutuisinkin ojasta allikkoon. Mutta se perhanan paino!!! Miksi se ei voi edes sitä yhtä kiloa taas mennä alaspäin, miksei???!!!

Tässä on semmoinen yksi pieni tyhmä puoli myös, josta tulin tietoiseksi tässä eräänä iltana. Minulla on siis mielitekoja aika useinkin, leikkaus ei poistanut niitä mitenkään. Pystyn niitä kyllä vastustamaan melko hyvin yleensä, mutta nyt kun paino on sitkeästi jumissa, minussa herää ajatus, että "mitä sitten vaikka söisin vähän herkkuja, kun ei se paino putoa kuitenkaan, vaikka jättäisin syömättä". Ja tuohan on ihan tottakin vielä. Paino ei ole ollut enempää, vaikka välillä olen syönytkin herkkuja, vähän enemmänkin erityisesti viikonloppuna. Mitä minun sitten kannattaisi tehdä? Syödä mahdollisimman paljon, siis mahdollisimman niin paljon että paino vielä pysyy kuitenkin samassa lukemassa? Mahdollisimman vähän?  Se on pähkähullua, että syömiseni vaihtelevat vaikkapa viidelläsadalla kalorilla päivässä, ollen silti koko ajan peruskulutuksen alle, ja MITÄÄN ei tapahdu! Huoh, argh, blääh. Kunpa se ravitsemusterapeutin aika tulisi PIAN!

5 kommenttia:

  1. Ymmärrän että olet aivan hajalla tilanteesta :o Pystyisitköhän nopeuttamaan ravintoterpalle menoa? Minä ainakin kyselisin olisiko mahdollista tulla aiemmin. Kuukausi on pitkä aika stressata.. tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, voisihan tuota soitella aikaisempaa aikaa.. Toisaalta, luulen ettei se rt lopulta pysty mitään nopsaa ratkaisua tähän keksimään, ehkä mä sinnittelen. Ja jos oikeasti vielä siinä vaiheessakin paino on jumissa kun menen vastaanotolle, en suostu lähtemään sieltä pois ennen jotakin ratkaisua, suunnitelmaa tms. Kiitos tsempeistä! :)

      Poista
  2. Hah, tämä voisi olla minun näppikseltäni! Siis leikkausta lukuunottamatta. Tunnen tuskasi.

    VastaaPoista
  3. Kokeile pitää kirjaa älypuhelimen sovelluksella fatsecret. Se laskee kalorit, proteiinit jne. Ehkä sinun proteiini määrät ovat liian pienet? Tiedän että tilanne turhauttaa, mutta stressi vaan saattaa pahentaa asiaa.
    Tsemppiä sinulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä käytän Kiloklubin ruokapäiväkirjaa, se laskee kans melkein kaikki mahdolliset ruuasta. Ja sen puoleen pitäisi kaiken olla kunnossa. Soitin tässä ravitsemusterapeutillekin, hän oli sitä mieltä että nämä jumit on normaaleja, joillakin kuulemma kuukausiakin kestää! Eli mä yritän nyt vain sinnitellä pääni kanssa, etten hermostu. Kiitos tsempeistä! :)

      Poista

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)