sunnuntai 11. tammikuuta 2015

Kommentteja laihtumisesta

No nyt on alkanut pikkuhiljaa tulla kommentteja pienentymisestä. Eihän siihen paljoa tarvittu, kohta 40kg pudoteltu! :P No joo, on niitäkin ollut, jotka huomasi heti kun olin muutaman kilon laihtunut, mutta yllättävän sokeita ihmiset on olleet, tai sitten muusta syystä hiljaa. Luulen että osa ajattelee että se voi olla minulle noloa että kommentoidaan painoa, ja varmasti on niitäkin, jotka ovat kateellisia. Nyt perjantaina sain kyllä malliesimerkin kateellisesta kommentista. Työkaveri ihmetteli, mitä minulle on tapahtunut kun olen niin kuihtunut! Kuulemma "ihan kuihtunut" olen. Just joo!!! Ärsyynnyin, toisaalta huvitti. Ko henkilö on itse pahemman luokan jojoilija, ja tällä hetkellä siinä vaiheessa että on upean ison pudotuksensa lihonut kokonaan takaisin. En kertonut leikkauksesta, kerroin että olen 1,5 vuotta aktiivisesti painoa pudotellut, olemalla alkuun 5:2-dietillä ja sitten kolme kertaa kuukauden pussikuurilla. En kertonut leikkauksesta, en vain halua jakaa sitä kaikkien kanssa.

Toiselta työkaverilta kuulin hieman myöhemmin huomattavasti kivemman kommentin, hänen mielestään olen "elinvoimaisen näköinen". Haluaisin enemmän uskoa tähän kommenttiin. Ja enemmän elinvoimaiselta minusta tuntuu, kuin kuihtuneelta. Mutta en minä toisaalta ihan hirveästi mitään kommentteja edes haluaisi. Toisaalta se häiritseekin, kun tiedän nyt että kaikki näkevät minusta heti, että olen laihtunut. Sen myötä on enemmän väliä sillä mitä minulla on päällä ja miltä näytän, ja varsinkin sillä mitä syön. Ja mahdollisimman huomaamattomasti ja vähäeleisesti haluaisin syömisen esim. töissä hoitaa. Ja sehän tällä parin desin mahalaukulla onkin kauhean helppoa. Useimmiten kyllä syön yksin toisessa toimipisteessä, ja silloin minulla on minirasioissa kunnon ruokaa mukana, mutta perjantaisin olen muiden kanssa, enkä kehtaa pikkuannoksiani syödä. Siellä olen päätynyt ratkaisemaan asian syömällä proteiinijogurtin, jonka juuri ja juuri jaksan syödä, kun en liian äkkiä hotkaise.

Tämä viikko on mennyt kaikinpuolin mukavasti noin niinkuin elämäntapojen suhteen. Palasin hyvään syömiseen, ja se näkyy heti vaa'alla. Paino putosi 1,5kg ihan parissa päivässä! Huomaan että hyvä syöminen on arkena minulle huomattavasti helpompaa kuin lomalla, eli siinä suhteessa olen ihan niin kuin ennen leikkaustakin. Vaikka viikonloppusyöminenkin on toki hirveästi muuttunut entiseen verrattuna. Unohdan vain hirveän helposti juomisen ja etenkin maitotuotteet vapaalla ollessa, ja jotenkin äkkiä laatukin syömisissä hieman heikkenee. Toisaalta elämä nyt on pääasiassa arkea, joten hyvä että ainakin se syömisen suhteen sujuu.

Liikunnan suhteen ollaan nyt tilanteessa, että alan olla uudelleen koukuttunut vesijuoksuun, vaikka välissä olikin taukoa. Tällä viikolla kävin kaksi kertaa tunnin vesijuoksemassa, ja löysimpä uimahallista juoksua tehostamaan vesijuoksukäsineetkin. Tehostusta tuli vain vähän liikaakin, tänään iski melkoinen heikotus pukuhuoneessa. Enkä mitään ole sitten oikein jaksanutkaan sen jälkeen. Ja uskon että ihan oikeasti se oli
niiden käsineiden syy, koska en ole ennen tunnin vesijuoksusta niin hajalla ollut, ja kyllähän käsissä oli ihan erilainen olo kuin aikaisemmin. Kestävyyttä toivoisinkin kovasti lisää liikuntaan, meinaa olla niin että se tunti on minulle vähän liikaa, jos teho on yhtään kova. Bodypumpista on joulutauon vuoksi ollut taukoa, vähän jännittää kuinka sen tunnin taas kestääkään tiistaina. Vaan pakko se on yrittää, vaikka ei pelkästään kivaa olekaan. Jospa se kunto siitä pikkuhiljaa kasvaisi.

6 kommenttia:

  1. Voi näitä kommentteja;).

    En ole pitkään aikaan käynyt täällä, mutta kylläpä oli mukavaa luettavaa. ONNEA <3

    VastaaPoista
  2. Miksi "kuihtunut" olisi kateellinen kommentti? Minäkin käytän sitä toisinaan omasta laihtumisesta ja olen kyllä saattanut jollekin muullekin sanoa, mutten tarkoita sitä mitenkään negatiivisesti. Minusta meillä päin sitä käytetään ihan yleisesti tässä yhteydessä, enkä olen koskaan edes ajatellut, että joku voi tulkita sen kateudeksi. Se vain tarkoittaa, että on pienentynyt.

    Olen laihtunut vähän yli 40 kiloa, enkä ole saanut osakseni yhtään kommenttia, jonka ajattelisin negatiiviseksi tai kateudeksi. Tosin minunkin kohdallani on käytetty sanaa kuihtunut, joten kai se on sitten itsestä kiinni, miten nämä jutut tulkitsee. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka meille laihtuneille itselle se pudotus on mullistava ja valtava juttu, niin ihmiset on niin itsekeskeisiä, ettei se ketään muuta oikeasti niin kovasti kiinnosta. Sanon tämän siksi, että ehkä nyt pahoitit mielesi ihan turhaan ylitulkitsemalla yhden ainoan sanan tarkoittamaan jotain pahaa. Ota se vain kommenttina siitä, että olet pienentynyt.

    Minäkään en muuten haluaisi mitään kommentteja laihtumisesta, se on jotenkin niin noloa. :/ Enkä tiedä mitä sanoisin ja minusta on edelleen epämukavaa, että ulkonäköäni kommentoidaan ja...

    VastaaPoista
  3. Kyllä tämä kommentti negatiivinen oli, henkilö jatkoi perusteluaan miksi olen "ihan kuihtuneen näköinen, kun olkapäätkin ovat menneet kasaan jne". Ilmeillä ja eleillä on merkitystä myös, ei yhdellä sanalla. Enkä minä pahoittanut mieltäni, hieman ärsyynnyin vain. Että miten muka yli satakiloinen nainen voisi olla "ihan kuihtunut". Tilanteessa oli muitakin henkilöitä, jotka asian huomasivat, en kuvitellut sitä. "Taitaa harmittaa kun on itse lihonut" oli toisen työkaverin kommentti. Mutta ihan sama, ei minun tästä tarvitse vääntää sen enempää, ja olin jo unohtanutkin asian. Ja olen saanut aika paljon ihan oikeasti positiivista palautetta tuon jälkeen, liikaakin. Nyt ilmeisesti ollaan menty jonkin tietyn rajan yli tuossa laihtumisessa, että se alkaa näkyä selvästi. Onnea sinullekin laihtumisesta!

    VastaaPoista
  4. Moi!

    Tutustumassa blogiisi - aion ehdottomasti paremmalla ajalla lukea kaikki tekstit. :) Pakko kommentoida tuota kuihtumisjuttua. Ite oon pudottanut 25 kiloa pari vuotta sitten, ja hieman sen jälkeen eräs ystäväni kauhisteli, kun oon niin "kuihtunut". Äänensävystä selkeästi huomaa onko kommentti hyvällä vai pahalla (saattaa olla toki tahattomastikin pahankuuloinen) sanottu, mutta mun mielestä kuihtunut on sananakin negatiivinen. Kasvit on kuihtuneena lähellä kuolemaa - sellaisia mielleyhtymiä mulle tulee siitä sanasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun löysit blogiini ja kommentoitkin! :) Joo, olen samaa mieltä, kuihtunuminen ei ole mielestäni samaa kuin vaikkapa hoikistuminen. Syöpäsairas ihminen voi olla kuihtunut, tai kehitysmaiden nälässä eläneet ihmiset, samoin anorektikot. Kai kuihtumisesta voi ehkä puhua positiisella sävylläkin, mutta kyllä sen sitten kuulee. _Kuihtunut-elinvoimainen_ sopisivat mielestäni vastakohdiksi oikeastaan.

      Poista

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)