tiistai 2. kesäkuuta 2015

Ylävatsan ultraäänitutkimus

Eilen illalla tehtiin työterveydessä mahan ultraäänitutkimus epäiltyjen sappikivikohtausten vuoksi. Ja kyllähän sieltä tosiaan löytyi sappirakollinen soraa. Eli kohtaukset ovat tosiaan olleet sappikivikohtauksia, ja ovat menneet nopeasti ohi, koska sora on sen verran pientä, että vielä ainakin mahtuu sappitiehyttä pitkin poistumaan.

Mutta. Mahdollista on, että se sora kuitenkin tulehduttaa sappirakon, ja aiheuttaa sitten isojakin ongelmia. Pahimmassa tapauksessa se voisi tulehduttaa myös haiman. Henkilölle, joka leikattiin samana päivänä kuin minä, samassa sairaalassa, kävi juuri näin. Ja joka tapauksessa vähintäänkin noita kohtauksia olisi luvassa melko varmasti jatkossakin. Joten aion kyllä toivoa, että koko sappirakko poistettaisiin. Tiedän, että oireita saattaa tiettyjen syömisten yhteydessä olla siltikin, mutta kyllä se pahin terä niiltä kuitenkin taittuu ihan väkisinkin. En millään haluaisi alkaa rajoittamaan kovin paljon ruokavaliotani, olen kuitenkin kasvissyöjä ja ne raa'atkin kasvikset kuuluisivat mun ruokavalioon, ja pähkinät.

Noh, katsotaan mitä seuraa. Minulla on soittoaika työterveyden lääkärille ensi viikolla, toivottavasti tiedän sen jälkeen lisää.

2 kommenttia:

  1. No voi että :( Toivotaan että sä pääset sinne sappileikkuulle, niin vaiva helpottaa <3 ne osaa olla kivuliaat. Itselläni ei ole sitä vaivaa *kopkop, ainakaa vielä...mutta olen sivusta seuranneena nähnyt, minkä tuskan ne voi aiheuttaa :( Tsemppiä sulle!!! <3

    VastaaPoista

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)