torstai 14. tammikuuta 2016

Ruokavalion tarkastelua ja viilausta

Painoni on edelleen koholla sen pari kiloa, minkä se uuden vuoden tienoilla nousi. Vyötärö on sentillä kyllä pienentynyt, joten en ole ihan varma olenko kuitenkaan varsinaisesti ainakaan paljon lihonut, mutta jossain ne kilot nyt kuitenkin ovat. Ja se ärsyttää minua periaatteessa, vaikkei nyt sinänsä kovin vakavaa ole. Päätin tutkailla asiaa tarkemmin, että miksi ne lomakilot eivät tipu pois, vaikka mielestäni melko hyvin olen syönyt. Selvittääkseni tämän olen syöttänyt syömisiäni Kiloklubiin tällä viikolla hyvin tarkkaan. Ja kokenut sen seurauksena pienen järkytyksen.

Laadullisesti syömiseni on melko lailla kunnossa, eli silloin kun ajattelen syöväni oikein, minä myös syön oikein, siis laadullisesti. Ja silloin kun epäilen syöväni väärin, todennäköisesti myös syön väärin. Mutta esim. maanantaina, jolloin siis todella ajattelin, että nyt syön niin hyvin, että painon on pakko kääntyä laskusuuntaan, minä söinkin ihan liian paljon! Terveellisellä ja kevyehköllä ruoalla sain kokonaiskalorimääräksi n. 2200! Olin oikeasti järkyttynyt. Vielä alkusyksystä  kalorimäärä jäi terveellisellä syömisellä luonnostaan 1500:n paikkeille. Ja tuo maanantai sisälsi ns. ylimääräisiä syömisiä vain tikkarin verran, kaikki muu oli ihan kunnon ruokaa. Mitä kalorimäärät ovatkaan olleet esim. lomalla, kun söin suklaata joka päivä, rasvaisia juustoja, joulutorttuja jne.??!! Olisin voinut ihan oikeasti lihoa enemmänkin.

Noh, järkytyksestä päästyäni tartuin toimeen. Ruokavalion tarkempi tutkiminen paljasti pari "syyllistä" isolle kalorimäärälle. Syön runsaasti myös kevytjuustoa, koska se on helppo proteiinilähde kasvissyöjälle. Aikaisemmin olen käyttänyt 5% Polaria, ja nyt olin siirtynyt 17% Edamiin. Ei uskoisi, mutta tuo muutos näkyi minulla useampana satana kalorina, syystä että tuo Edam maistui sen verran hyvälle, että sitä tuli syötyä pelkiltäänkin. Polar on hyvää leivällä, mutta ei semmoisenaan. Lisäksi se on niin kallista, ettei sitä edes raaski syödä ikäänkuin huvikseen! Toinen helppo syyllinen oli margariini, joka nyt tällä hetkellä on Oivariini, koska se oli tarjouksessa. Ja koska se on niin hyvää, että sitä tulee helposti laitettua vähän enemmän. Tai syötyä enemmän leipää, koska se maistuu Oivariinin kanssa niin hyvälle! Yleensä meillä on vähän turhankin kevyttä Mini Lättaa, koska se on harvoja margariineja, joista tykkään, ja sitä saa aika surutta laittaa leivälle keveytensä vuoksi. Margariinia en nyt kesken rasian ala ostamaan uutta, mutta hieman vähemmäksi voin sen määrän säätää helposti.

Toinen syyllinen isoon kalorimäärään on ruokarytmini. Eli siis se että syön niin kuin kuuluukin, vähintään kolmen tunnin välein. Se on ihan suotavaakin, mutta vaivihkaa määrät ovat kasvaneet. Ei kovin paljon, mutta vähän kuitenkin. Leikkaan leivästä hieman isomman palan, syönkin vielä pari haarukallista vaikka maha periaatteessa olisi täynnä. Tämä huomio oli erittäin tärkeä tehdä. Minun on valittava, syönkö vähemmän vai harvemmin. Koen voivani paremmin, kun syön niin kuin leikatun kuuluu, eli pienempiä annoksia useammin. Ja siihen suuntaan nyt syömisiäni yritän viedä. Ja huomasin heti, että aamupalaleivän puolittaminen ei tunnu missään, maha tuntui tulevan aivan yhtä täyteen kuin sillä isommalla palalla. Toisinsanottuna olen ihan turhaan syönyt isomman palan. Mutta kun se oli niin hyvää Oivariinilla ja rasvaisemmalla juustolla!

Olen nyt siis viilaillut syömisiäni tällä viikolla aktiivisesti. Näyttäisi siltä, että semmoinen 1600-1800 kcal olisi arkeen hyvä energiamäärä. Kiloklubi on minulle ihan korvaamaton apu tässä, eli vaikka se ensi viikolla muuttuu maksulliseksi, taidan joutua jatkamaan sen parissa. Jos näin lyhyessä ajassa leikkauksen jälkeen kerkeää tapahtua tuommoisia huononemisia ruokavaliossa, niin kyllä se tarkoittaa että minun on säännöllisesti silloin tällöin tarkasteltava syömisiäni. En halua venyttää mahaani entisiin mittoihin, tiedän etten sen kanssa pärjää. Nyt vielä ylensyöminen olisi vaikeaa, mutta aivan liian helposti syön kulutukseni verran, ja siitä on vaarallisen lyhyt matka lihomiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)