tiistai 14. tammikuuta 2014

Eneen valmistautumista

Kauheasti jännittää viikon päästä alkava ene-kuuri. Vähän koko ajan mielessä se. Ei se enää pelota niin paljon, mutta jännittää kuitenkin. Toisaalta oikein odotankin sen alkua, haluaisin kovasti saada painoni liikahtamaan selkeästi alaspäin. Se on edelleen jumissa joulun jäljiltä, ei ole alimpaan lukemaan vielä laskenut, vaikka olenkin tunnollisesti paastopäiväni pitänyt ja liikuntaakin harrastanut säännöllisesti. Vaan enpä nyt sillä jaksa ressata, pakkohan sen jossain vaiheessa on lähteä alaspäin.

Minua hirvittää se, kuinka suureksi esim. leivänhimoni ene-kuurilla voikaan kasvaa. Tuore leipä on suuri heikkous. Tänään oli ajatellut etukäteen aamupalaksi nauttia Nutrilettin pirtelön, mutta kun mies toi eilen tuoretta hyvää leipää kotiin, se vei voiton. Järkeilin, että kun nyt vielä kuitenkin voin syödä leipää aamupalaksi niin syön. Pirtelöitä kyllä kerkeää kyllästymiseen asti kohta juomaan.. Sinänsä olen kyllä huomannut, että moni pirtelö on semmoinen, joita juon ihan mielelläni. Eilen paastopäivän iltapalaksi join Nutrilettin vaniljapirtelön, ja olisin voinut mielelläni juoda vaikka toisenkin perään! Eli sinänsä lupaa ihan hyvää, kun ne maistuvat minulle.

Olen kevennellyt nyt jo niin, että olen joka päivä yhden ene-valmisteen käyttänyt. Ja viime viikonloppuna alkoholia ei nautittu yhtään. Tulevana viikonloppuna haluan kyllä jotain herkullista vielä syödä, mutta toisaalta tarkoitus on pyrkiä keventämään selkeästi. Ensi maanantaina pidän vielä paastopäivän, keskiviikko olkoon sitten ensimmäinen ene-päivä.

Huonoon oloon olen valmistautunut lukemalla aiheesta. Nyt ymmärrän, että elimistöni kun ei ole tottunut ketoaineisiin, ne voivat tehdä olon alkuun aika huonoksi. Olen muutenkin semmoinen, että helposti reagoin kaikkiin juttuihin, verenpaineen muutoksiin, pieneenkin lämmönnousuun ja kaikenlaisiin muihinkin muutoksiin. Eli se kai selittää sen, että ketoaineiden ilmaantuminen aiheuttaa minulle voimakkaan reaktion. Jonka pitäisi mennä ohi kun elimistö vain tottuu niihin. Eli yritän nyt asennoitua asiaan paremmin ja ymmärtäväisemmin, antaa itselleni aikaa paremmin. Ehkä pitäisi jopa ajatella niin, että ne ketoaineet ovat kuitenkin merkki siitä että homma toimii.

Toivon että pystyn ainakin vesijuoksua jatkamaan ene-kuurillakin. Olen nyt säännöllisesti käynyt, ja se tuntuu mukavalle. Huomenna olen menossa tutustumaan uimahallin kuntosalillekin. Tajusin että sehän on käytännössä ilmainen uimahallikäynnin yhteydessä! Yhtään en tiedä onko sali mistään kotoisin, mutta eiköhän siellä jotain perusjuttuja pysty kuitenkin tekemään.

Laihdutusleikkaus on paljon ollut mielessä myös, ja olen hankkinut paljon tietoa lukemalla eri foorumeita, keskustelemalla ihmisten kanssa ja kuulemalla jo leikattujen kokemuksia. Vahvistunut on tunne, että haluan leikkaukseen. Ainakin tällä hetkellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)