maanantai 9. syyskuuta 2013

Vesijuoksua ja paastoilua

Minä en ole viime aikoina harrastanut oikein mitään säännöllistä liikuntaa. Syitä siihen on useampia. Aikaisemmin olen ollut ihan näissäkin kiloissa jäsenenä kuntokeskuksessa, mutta viimeisen parin vuoden aikana liikkumiselle on aiheuttanut haasteita autoimmuunisairauteni, joka aiheuttaa kipuja. En välitä puhua siitä vaivastani täällä sen enempää, enkä selitellä liikkumattomuuttani sillä, koska minun on vain etsittävä itselleni sopiva liikuntamuoto.

Yksi syy liikkumattomuudelleni on tietenkin se, että kaikki on niin raskasta näin painavana. Hävettää kun hengästyy kevyestäkin kävelystä ja hiki valuu päästä. Siksi olen alkanut selkeästi välttelemään tilanteita, joissa joudun jonkun toisen kanssa vaikkapa siirtymään paikasta toiseen kävellen. Kamalaa, 35-vuotiaana! Jättäydyn jälkeen, pakko pysähtyä kun kaivan laukusta puhelinta, ai niin unohdinkin autoon jotain jnejne. Ja sitten kävelen perässä omaan tahtiini. Vihaan sitä! Todellakin haluan muutoksen siihen asiaan.

Nyt olen löytänyt semmoisen lajin, johon painoni ei juurikaan vaikuta, ja jota voin harrastaa yhdessä ystävän kanssa. Nimittäin vesijuoksu. Uimisessa olen hyvä kyllä myös, mutta se kipeyttää usein niskaa. Eilen olimme ystäväni kanssa ensimmäisen kerran vesijuoksemassa yhdessä, ja se oli kyllä todella mukavaa, ja tehokasta! Tunnin reipas vesijuoksu sai aikaan sen, että kun nousi altaasta, tuntui kuin jalat olisivat olleet lyijyä. Käsissä tuntui myös. Tarvoitteemme on nyt vähintään kerran viikossa käydä vesijuoksemassa, mielellään kaksi kertaa.

Nopeana yleiskunnon parannuskeinona joku ehdotti minulle portaiden nousua, kun asumme 8-kerroksisessa talossa. Kyllä, varmasti olisi tehokasta, mutta myös aika tuskallista tällä painolla. Sulattelen asiaa, olisi nimittäin aivan hirveää törmätä rapussa naapureihin puuskuttaen ja naama hikeä valuen... Tai ehkä minun ei pitäisi ajatella muita? No, kerron jos saan aloitettua "rappukäytävä-reippailun".

Viime viikolla pidin vain yhden paastopäivän, tällä viikolla on tarkoitus pitää kaksi. Tänään ja keskiviikkona. Minun on helpompi toteuttaa paastopäivä siten, että syön sallitut 500kcal tasaisesti pitkin päivää kevyinä annoksina, kuin että söisin vaikkapa kerran isomman aterian. Syön paljon vihanneksia, juon luomu-kasvislientä, vähäkalorista mehukeittoa ja keittelen kaurapuuroa. Näin saa syödä suhteellisen paljon tuohon kalorimäärään, eikä tule huono olo kun syö usein jotain vähän.

Perjantaina on se lääkäriaika, jolloin lähetettä laihdutusleikkaukseen aletaan väsätä. Hiukan jännittää koko käynti, en ole lihavuuden vuoksi koskaan aikaisemmin käynyt lääkärillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos että kommentoit blogiini! Minulla on kommenttien valvonta käytössä, joten älä hämmästy sitä ettei viestisi näy heti. :)